Wywiad z Konsulem RP
Zobaczcie Państwo

Relacja z targów

Wywiad z Konsulem RP

Kolonia, 7 listopada 2003

Konsul Piotr Hasny
Konsulat Generalny Rzeczpospolitej Polskiej w Kolonii
Wydział Ekonomiczno-Handlowy
Ambasady RP w Republice Fedaralnej Niemiec


  • Panie Konsulu, proszę powiedzieć jaką pozycję mają Targi ANUGA ?
    Targi artykułów spożywczych ANUGA to największa impreza wystawiennicza na świecie w tej branży, a jej tradycje sięgają 1924 roku. Co dwa lata fachowcy z branży spożywczej, właściciele sieci handlowych i hotelowych, restauracji i firm cateringowych na targach ANUGA poszukują nowych dostawców, nowych smaków, delikatesów i zdrowej żywności. Zakończoną właśnie imprezę odwiedziło 168 tys. fachowców z ponad 150 krajów, co jest kolejnym potwierdzeniem międzynarodowego znaczenia tych targów.

  • Jak Pana zdaniem prezentowała się oferta polskich przedsiębiorców. Jakie branże cieszyły się zainteresowaniem?

    Również na tegorocznych targach ANUGA, w przededniu członkostwa w Unii Europejskiej, nie zabrakło polskich wystawców. Branża produktów spożywczych była reprezentowana przez ponad 80 polskich firm z następującą ofertą: zdrowa żywność i delikatesy, konserwy i przyprawy, świeże i przetworzone owoce i warzywa, mięso i wędliny, mleko i wyroby mleczne, pieczywo oraz napoje.

  • Które polskie firmy zwróciły Pana uwagę swoją ofertą ?

    Polskimi hitami na unijnym rynku okazały się w ostatnim okresie nasze sery, masło, mleko w proszku, drób, sok jabłkowy, wiśnie, pieczarki, warzywa. Wzrasta eksport polskich słodyczy i wódki.

  • Co jeszcze muszą poprawić polscy producenci, aby zainteresować potencjalnych kontrahentów swoją oferta ?

    Dla polskich firm najistotniejsze jest dostosowanie produkcji do unijnych standardów sanitarno-weterynaryjnych. W aspekcie marketingowym bardzo istotne jest ciągłe pogłębianie wiedzy o rynku, rozwijanie bazy adresowej oraz przemyślana koncepcja promocyjna. W aspekcie marketingu narodowego mamy jeszcze wiele do nadrobienia.


    ( Zdjęcie: Marek Burdynowski )


  • Jak ocenia Pan współpracę polskich firm z zagranicznymi partnerami ?

    Polscy producenci często narzekają na „hermetyczność” rynku niemieckiego, trudności w ulokowaniu na nim swoich produktów. Wiele firm odwiedza co prawda targi i wystawy organizowane w Niemczech, lecz poszukuje na nich kontaktu z odbiorcami spoza Europy. Duża siła przetargowa tutejszych odbiorców (w tym sieci handlowych) powoduje, iż tutejsi odbiorcy często nie mają okazji dowiedzieć się, iż właśnie nabyli polski wyrób, gdyż „anonimowość” dostawcy lub dostarczanie pod marką sprzedawcy jest często warunkiem współpracy z tutejszymi dystrybutorami. Dlatego, moim zdaniem, bardzo trudno będzie polskim firmom zmienić stereotypy i kreować pozytywny wizerunek marki „made in poland”

  • Jakie formy promocji przewidziano dla wystawców na Targach ?

    Wydział Ekonomiczno-Handlowy przy Konsulacie Generalnym w Kolonii zrealizował w tym roku szereg działań mających na celu wzmocnienie obecności polskich wystawców na targach ANUGA, w tym giełdę kooperacyjną oraz spotkania na stoiskach z potencjalnymi partnerami handlowymi (matchmaking). Wspólnie z przedstawicielami biura programu Polska Dobra Żywność w Ministerstwie Rolnictwa WEH Kolonia zorganizował stoisko informacyjne na targach, na którym promowano produkty ze znakiem PDŻ.

  • Czego mogą spodziewać się polscy przedsiębiorcy po 1 maja 2004r, jakie szanse powinni wykorzystać już dziś?

    Szansą do wykorzystania na chwilę obecną jest moim zdaniem postępująca likwidacja barier w handlu dla polskich produktów spożywczych, szansą po 1 maja 2004 będzie korzystanie z dobrodziejstw wspólnego rynku, uproszczenie procedur, natomiast zagrożeniem może być dla wielu zakładów mleczarskich i mięsnych brak dostosowania w wyznaczonym terminie do standardów UE. Ponadto ciągła przewagę konkurencyjną polskim produktom zapewniają: niższy niż w UE koszt ich wytworzenia oraz doskonałe walory smakowe.


    ( Zdjęcie: Marek Burdynowski )


  • Proszę o ocenę skuteczności nawiązywanych kontaktów handlowych polskich producentów?

    Skuteczność pozyskiwania kontaktów podczas targów zależy od jakości przygotowań do imprezy. Targi w Kolonii oferują wiele możliwości nawiązania kontaktów przed imprezą. Pakiet serwisowy obejmuje: nieograniczoną liczbę ulotek i kart pocztowych do wykorzystania jako zaproszenie, internetowy terminarz spotkań prowadzony na stronie www.anuga.de, możliwość zakupienia baz adresowych w firmach marketingu bezpośredniego współpracujących z targami.

  • Które imprezy targowe warto odwiedzić w Niemczech ?

    Dla branży gastronomicznej i hotelarskiej są to:
    Najważniejszą imprezą w branży spożywczej są oczywiście odbywające się co dwa lata w październiku, w Kolonii targi ANUGA. Wydarzeniami o randze międzynarodowej w tej branży są ponadto:


    ( Zdjęcie: Marek Burdynowski )


    Na zakończenie, proszę powiedzieć czy Pana zdaniem Internet jest skutecznym narzędziem dotarcia przedsiębiorcy z własną ofertą do potencjalnych klientów?

    Trudno obecnie o wygodniejszy instrument umożliwiający szybkie i skuteczne dotarcie do klienta. Coraz więcej polskich zainteresowanych pozyskiwaniem klientów zagranicznych zdaje sobie z tego sprawę i opracowuje własne witryny w kilku językach z doskonałą szatą graficzną i pomysłami. Jako wydział ekonomiczno-handlowy odpowiadamy na napływające do nas zapytania ofertowe o adresy dostawców konkretnych produktów i usług. Wówczas zawsze informacje z baz danych uzupełniamy o wiedzę zaczerpniętą z Internetu. Sami też prowadzimy na stronie internetowej bazę adresową polskich eksporterów.

    Dziękuję za wywiad udzielony specjalnie dla portalu www.gastrona.pl
    Redakcja

    drukuj