Sukces targów Internorga 2004

Daje się odczuć tendencja wzrostowa – bardzo zadowoleni wystawcy.
Około 103 tysięcy gości z branży odwiedziło specjalistyczne targi INTERNORGA 2004.

O nawiązaniu doskonałych kontaktów z klientami oraz zawarciu owocnych transakcji informuje większość wystawców uczestniczących w organizowanych w Hamburgu targach INTERNORGA 2004, które w środę 10 marca 2004 r., po sześciu dniach, dobiegły końca. Około 103 tysięcy gości (rok wcześniej: 101.615) z kraju i zagranicy odwiedziło na LXXVIII Międzynarodowych Specjalistycznych Targach Branży Hotelowej, Gastronomicznej, Zbiorowego Żywienia, Branży Piekarniczej i Cukierniczej stoiska prawie 850 wystawców z 20 krajów i zasięgało języka na temat trendów i nowinek obowiązujących na nowoczesnym rynku tych usług. Wśród gości odwiedzających targi była również grecka delegacja z pełnomocnikiem ds. żywienia w czasie Igrzysk Olimpijskich w Atenach, Gerasimosem Fokase.

„Dotychczas widoczne były tylko słabe oznaki koniunktury. Ale patrząc na przebieg targów INTERNORGA 2004 z większą ufnością patrzymy w przyszłość“, oświadczył Werner Mager, prezes Rady Wystawców. „Targi INTERNORGA 2004 odniosły większy sukces niż ich ubiegłoroczna edycja“, poinformował Mager jako przedstawiciel wystawców. „Dają się zauważyć wyraźne oznaki wskazujące na to, że firmy powoli przezwyciężają zaległości inwestycyjne”. Szczególnie zadowoleni z rezultatów targów są producenci wyposażenia do kuchni przemysłowych, wyposażenia zakładów gastronomicznych (sztućce, naczynia) oraz producenci artykułów spożywczych. Zdaniem Magera trudna sytuacja utrzymuje się nadal w branży piwowarskiej, która obecnie przechodzi fazę przemian. Mager: „Branża gastronomiczna zdaje sobie sprawę, że po latach spadków musi w końcu zacząć inwestować. Mając ten fakt na względzie, na targach INTERNORGA pojawiły się liczne oferty przyszłościowych koncepcji”.

Rose Pauly, przewodnicząca Niemieckiego Związku Branży Hotelowej i Gastronomicznej z Hamburga (Dehoga Hamburg), stwierdziła: „Patrząc na środowisko ekonomiczne można być bardzo zadowolonym z przebiegu targów INTERNORGA. Mam nadzieję, że ta iskra optymizmu płynącego z Hamburga obejmie swym zarzewiem całą branżę”. Ten pozytywny wniosek potwierdza ankieta przeprowadzona na zlecenie organizatora targów, spółkę Hamburg Messe: Około 87 procent wystawców oceniło targi INTERNORGA pozytywnie. Około 98 procent stwierdziło, że udało im się dotrzeć do swoich najważniejszych grup odbiorców. Dla około 90 procent INTERNORGA to „najważniejsze targi branży gastronomicznej w Niemczech”.

Duże zadowolenie okazywali wystawcy z branży dóbr inwestycyjnych, przede wszystkim producenci wyposażenia kuchennego. Andrea Hagspiel (Enodis, Herborn): „Dają się odczuć tendencje wzrostowe. Nabiera na sile skłonność do inwestowania. Odwiedziło nas więcej specjalistów niż przed rokiem, nawiązaliśmy bardzo dobre kontakty, a także zawarliśmy więcej bezpośrednich transakcji sprzedaży. Wśród interesantów z zagranicy dominowali handlowcy z krajów skandynawskich i Beneluksu, odwiedzili nas również kupcy z Polski, Słowenii i Chorwacji. Wyraźnie daje się zauważyć, że coraz większą rolę zaczyna odgrywać Europa Wschodnia”.

Uwe Leutritz (Product Management z firmy Küppersbusch w Gelsenkirchen): „Nawiązaliśmy bardzo dobre kontakty i nasze stoisko odwiedzili kompetentni handlowcy, którzy mieli bardzo konkretne projekty. Specjaliści zwiedzający targi przyjechali nie tylko z krajów północnej Europy, lecz także z Wschodnich i Zachodnich Niemiec, a także z Europy Wschodniej. Znamienne jest żywe zainteresowanie możliwościami finansowania zakupów. Coraz bardziej popularne stają się urządzenia do gotowania pod ciśnieniem oraz wielofunkcyjne naczynia o coraz prostszej obsłudze“. Pozytywnego podsumowania dokonał także Martin Ubl (marketing zagraniczny) reprezentujący wiodącego na światowym rynku producenta parników wielofunkcyjnych, firmę Rational AG z Landsberg am Lech: „Dla nas targi INTERNORGA nadal pozostają najważniejszą imprezą w Niemczech. Sobota okazała się dla nas najważniejszym dniem na targach. Odwiedzili nas przedstawiciele wręcz całej branży: począwszy od klasycznego indywidualnego właściciela restauracji, aż po pracownika odpowiedzialnego za zaopatrzenie placówek zbiorowego żywienia.”


Jako „niezwykle wysoki” ocenił Jürgen Schnörch (marketing) z firmy Electrolux (Herborn) poziom przygotowania specjalistycznego gości odwiedzających INTERNORGA: „Zwiedzający reprezentowali wszystkie branże, przede wszystkim placówki zbiorowego żywienia oraz sieci gastronomiczne. Wśród nich byli także Austriacy, Szwajcarzy, Holendrzy i Włosi. Z targów INTERNORGA 2004 czerpiemy pozytywne sygnały na bieżący rok obrotowy.”

Jochen Rau (szef działu sprzedaży w firmie WMF): „Jesteśmy bardzo zadowoleni z przebiegu targów, odnotowaliśmy wysoką frekwencję zwiedzających i możemy spodziewać się zawarcia kolejnych ciekawych transakcji już po zakończeniu imprezy. Odwiedzili nas nie tylko specjaliści z Niemiec, lecz także z krajów skandynawskich i wschodnioeuropejskich; pojawili się nawet potencjalni klienci ze Stanów Zjednoczonych i krajów Dalekiego Wschodu. W segmencie naczyń zauważa się tendencję odchodzenia od okrągłych talerzy w kierunku kształtów bardziej wymyślnych. Wzornictwo traktuje zastawiony stół jako postument do ekspozycji wytworów kucharza.”

Dobre nastroje panowały również wśród producentów i firm oferujących wyposażenie dla hoteli i kuchni. Ralf Körkemeier z austriackiej firmy Voglauer hotelConcept: „Targi INTERNORGA 2004 oceniam na wskroś pozytywnie. Odwiedzili nas liczni klienci. Udało nam się przede wszystkim dotrzeć do naszej grupy odbiorców docelowych, czyli przedsiębiorstw średniej wielkości, przy czym niektóre projekty nabrały dość konkretnych kształtów. Wydaje się, że pojawiły się w końcu pieniądze na konieczne inwestycje, ale firmy potrzebują jeszcze trochę większego marginesu bezpieczeństwa w planowaniu. Jestem optymistą, że w tym roku interesy w Niemczech rozkręcą się na dobre.”


Sukces odniosła także jedna z najbardziej znanych firm z branży przekąsek i wymyślnych potraw (Finger & Fun Food), Salomon Hitburger z Großostheim. „Targi INTERNORGA okazały się niezwykle pomyślną imprezą. Nasze główne produkty z dziedziny fancy, ethno i street food zainteresowały licznych gastronomów. Aktualne tendencje żywieniowe można opisać takimi głównymi hasłami, jak „wellness”, „lifestile” oraz „food to go” – czyli jedzenie na drogę. Wydaje się, że gastronomowie są już bardzo otwarci na różne nowości; jesteśmy świadkami odwrócenia trendów”, twierdzi Franz Johann Hübl (szef sprzedaży).

Zadowolenie z poziomu specjalistycznego przygotowania zwiedzających targi wyraziła także większość wystawców z innych branż reprezentowanych na INTERNORGA. Frank Epping, prezes zarządu i właściciel Cup&Cino (przetwórstwo kawy): „Widać, że coraz większą popularność zyskują zimne napoje produkowane na bazie kawy. INTERNORGA to dla nas najważniejsze targi. W samym Hamburgu nawiązujemy główne kontakty z firmami z całej Europy. Zdumiewające jest to, że szefowie firm, którzy przyjeżdżają na targi, zostają tutaj przez bite sześć dni. Ogółem poziom zwiedzających jest na najwyższym poziomie.” Lutz Leiskau, szef marketingu w Grupie Bäko Nord (Rellingen): „Byliśmy bardzo zadowoleni. Sprawdziła się nasza koncepcja polegająca na zaprezentowaniu bogatej gamy artykułów dla piekarzy i cukierników. Daje się odczuć wzrost zainteresowania inwestycjami.“

Atmosfera konkurencji zdominowała Forum Gastronomiczne, które odbyło się w Południowym Foyer. Piekarze i cukiernicy, barmani, kucharze, kelnerzy i praktykanci z zakładów gastronomicznych z całego kraju mieli okazję zaprezentować swoje umiejętności w czasie licznych konkursów i prezentacji. Ctefan Wohlfeil (Klub Kucharzy „Gastronom”), który kierował X Wielką Nagrodą Kucharzy, stwierdził: „Mogliśmy z przyjemnością stwierdzić, że do konkursu przystępują coraz lepiej przygotowane zespoły. Obecnie konkurs cieszy się wsparciem i uznaniem licznych wystawców i jest najważniejszym wydarzeniem wśród niemieckich konkursów kulinarnych.” Götz Wiedemann, rzecznik prasowy Niemieckiego Związków Barmanów (Deutsche Barkeeper-Union Hamburg/Schleswig-Holstein): „Wszystko przebiegało fantastycznie, a przede wszystkim nasz emocjonujący konkurs o Mistrzostwa Koktajlu Północnych Niemiec. Również nasi praktykanci spisali się na medal. Główne trendy koktajlowe w tym roku to maracuja, mango i grewilia. Bardzo cieszy również fakt, że wielu młodych ludzi interesuje się zawodem barmana.“

Heinz Hintelmann, rzecznik prasowy Cechu Piekarzy z Hamburga: „Zainteresowanie zawodem piekarza trwa nadal. Wielkim sukcesem okazał się organizowany przez nas konkurs czeladników, który odbywał się pod hasłem „Król lwów”. Młodzi adepci sztuki piekarskiej bardzo dobrze poradzili sobie z tym trudnym tematem.” Dierk Eisenschmidt, starszy mistrz i przewodniczący Krajowego Związku Cukierników z Hamburga: „Targi INTERNORGA 2004 wypadły lepiej niż rok temu. Odwiedziło nas więcej gości i cieszę się, że klienci ponownie coraz większą wagę przykładają do sprawy jakości. Na tym zyska cukiernik, który świeży towar produkuje jeszcze metodami rzemieślniczymi.”

Nowe tendencje, pomysły i koncepcje w branży przedstawiane były w czasie specjalistycznych dyskusji, w których uczestniczyli wyśmienici przedstawiciele branży: XXIII Międzynarodowe Forum Foodservice oraz XXX Sympozjum INTERNORGA „Żywienie Zbiorowe & Catering”. Gretel Weiß (dyrektor w specjalistycznym wydawnictwie Deutscher Fachverlag): „W tak trudnych czasach targi INTERNORGA to rzecz najcenniejsza. W Forum Foodservice wzięło udział około 1.050 gości, co ponownie okazało się fantastycznym rekordem. Nawet szefowie McDonald‘s i Burger King Deutschland zasięgali w Hamburgu języka w sprawie nowych trendów. Wydaje się, że gastronomowie są już gotowi podjąć nowe wyzwania. Branża potrzebuje fascynujących produktów, co pomoże jej przezwyciężyć panującą wśród klientów mentalność poszukiwania coraz tańszych ofert.”

drukuj